خانه / مقالات / آگاتا کریستی و سپس هیچ‌کدام باقی نماندند

آگاتا کریستی و سپس هیچ‌کدام باقی نماندند

آگاتا کریستی که بیشتر با مجموعه رمان‌های پوآرو شناخته شده است و طیف وسیع داستان‌سرایی آن در مدیوم تلویزیون سبب شد تا شهرت نوشته‌هایش گشترش عجیبی پیدا کند، به عنوان یکی از بهترین نویسندگان رمان یا کتاب‌های جنایی و رازآلود شناخته میشود.

none.2

همانطور که کریستی در سال ۱۹۴۳ عنوان کرده بود، نوشته بسیار سخت و البته جذاب او، در حقیقت برگرفته از داستان کوتاه تحت عنوان «ده سرخپوست کوچک» میباشد

کریستی از دورانی خیزش میبابد که در آن دوران سرگرمی اقشاری که توان خواندن داشتند، رمان‌های جذاب و ستون‌های جنایی روزنامه‌ها بوده است. کریستی در آن دوران و سال‌های ۱۹۳۰ توانست با بیان داستان‌هایی بسیار جذاب و تصویرسازی‌هایی غیرقابل گریز، مخاطبان خود را شوکه و مجذوب نماید. اقتباس از نوشته‌های کریستی، گاها مستقیم و گاهی اوقات نیز الهام گرفته میباشد که نمونه بسیار مشهور آن، «سپس هیچ‌کدام باقی نماندند» میباشد. رمانی که داستان جنایی و رازآلود را تصویرسازی میکند و منبع الهام بسیاری از فیلم‌های ترسناک عصر کنونی سینما به حساب می‌آید. به طور مثال میتوان به فیلم «بیگانه» ساخته ریدلی اسکات اشاره نمود که میهمانان داستان توسط موجودی ناشناس از بین میروند، اگرچه بیگانه کپی دقیقی از نوشته کریستی نیست ولی با این حال، رگه‌های بسیار شفافی از الهامات نوشته سال ۱۹۴۳ به وضوح در آثاری از جنس بیگانه یا فیلم‌هایی که در آن‌ها، عده‌ای مهمان توسط قاتلی بی‌رحم با گذر زمان شکار میشوند قابل مشاهده است، نمونه بسیار معروف‌تر و البته تغییر یافته آن، فیلم «روانی» ساخته معروف آلفرد هیچکاک میباشد. روانی داستان پسری را تصویرسازی میکند که از مشکلات روانی بسیار عمیقی رنج میبرد و زن‌های میهمان متل خود را بنابر سفارش مادرش به قتل میرساند، این اثر اگرچه در آن نشانه‌های قابل انطباقی از نوشته کریستی دیده نمیشود و گاها اورجینال به نظر میرسد ولی شکار شدن توسط میزبانی که بیشتر خود را در ادامه داستان نشان میدهد، الهامی حتی اولیه، از نوشته بسیار موفق آگاتا کریستی، یعنی رمان «سپس هیچ‌کدام باقی نماندند» میباشد.

ساخت آثار متنوع از رمان‌های نویسنده مشهور انگلیسی، بیشتر در قالب سریال به نمایش در آمده و قالبا نیز مخاطب را مجذوب میکند و نمایش‌های تصویرسازی شده، به خاطره ببینده سپرده میشود، بهترین مثال از چنین بسط و پرداخت دقیقی از نوشته کریستی را میتوان در مجموعه سریال و طولانی «پوآرو» دید که در طول مدت دوره سیزده ساله‌ی خود (۲۰۰۰ – ۲۰۱۳)، مخاطب‌های خود را با ساختاری بسیار زیبا و جذاب همراه کرده بود، اگرچه نوشته‌های کریستی مربوط به سال‌های ۱۹۲۰ یا ۱۹۳۰ بوده و از لحن کلاسیکی برخورد دار بود ولی با این حال، از جذابیت مدرنی در بین مخاطبان برخوردار بود. پس از سریال موفقیت پوآرو و رفتارهای ویژه شخصیتی آن به قلم کریستی، به مینی سریال برگرفته از رمان بسیار مشهور، «سپس هیچ کدام باقی نماندند»، میرسیم. رمانی که همانطور که گفته شد، منبع الهام و اقتباس آثار بسیار مشهور و بزرگی از تاریخ سینما بوده است. مینی سریال سپس هیچ کدام باقی نماندند، لحن بسیار شفاف و وفاداری به نوشته‌ی کریستی دارد، تا جایی که میزان تغییرات از ده شخصیت به هشت کارکتر و تغییر نام جزیره و چند تغییر بسیار جزئی و لازم در فیلمنامه‌ی مینی سریال میرسد.

همانطور که کریستی در سال ۱۹۴۳ عنوان کرده بود، رمان بسیار سخت و البته جذاب او، در حقیقت برگرفته از داستان کوتاه یا شعری تحت عنوان «ده سرخپوست کوچک» میباشد. داستانی که حتی در آن به رمان اصلی نیز اشاره میشود و داستان با شرایط و عناصر این شعر سرخپوستی روایت میشود. در مینی سریال بی‌بی‌سی وان اگرچه چنین شعری به شکل شفا بیان نمیشود ولی ریشه و انعکاس نوشته‌های کریستی را میتوان به وضوح در آن دید. در حقیقت ساخت سریالی برگرفته از رمان‌های کریستی برای دو طیف از مخاطبین سریال و پخش مدیوم میباشد. آنهایی که رمان‌های آگاتا کریستی را نخوانده‌اند ولی میدانند بسیار جذاب و مدهوش کننده است و دسته‌ای که رمان‌های او را خوانده یا گاها چندین بار دوره کرده‌اند و در حقیقت از طرفداران بزرگ او به حساب می‌آیند.

none.3

بهترین و بزرگترین دست آورد، «سپس هیچ‌کدام باقی نماندند» نیز از نوع تعلیق و استرس کشنده آن میباشد که هوش از سر مخاطب میبرد

هنر سازندگان در آن است که میبایستد، هر دو طیف مخاطبان خود را با اثری کامل و معلق، جذاب نمایند. این بیشتر مربوط به راضی نمودن دسته بسیار وسیع خوانندگان نوشته‌های کریستی نیز میشود که داستان را از قبل میداند و اکنون با ایده نو و تازه‌ای از روایت و تعلیق، منتظر برداشتی دقیق و البته آسیب‌زا از کتاب کریستی میباشند. شاید بهترین روش برای این دسته از مخاطبین مینی سریال سپس هیچ کدام باقی نماندند، تعلیق باشد. تعلیقی که سبب معلق شدن تصور ببینده از نوشته کریستی شود، ساختاری‌ترین تعلیق میتواند به بیان وفاداری در تغییر باشد، به شکلی که مخاطب شکی ندارد، ساخته جدید بی‌بی‌سی وان، اقتباس بسیار ریز از رمان کریستی است ولی به مرور و گذر داستان به احساس تفاوت و سوپرایزی ناخواسته می‌افتد که شاید داستان این سریال متفاوت و تنها الهامی از رمان اصلی باشد. بهترین و بزرگترین دست آورد، سپس هیچدام باقی نماندند نیز از نوع تعلیق و استرس کشنده آن میباشد که هوش از سر مخاطب میبرد و ببینده خود را بیشتر در اوج داستان‌سرایی از نوشته‌های کریستی جدا میکند و به نوعی سریال را برای خود میکند و سپس در پایان کار، همانند شروع و مقدمه داستان‌سرایی، مهر نویسنده و منبع اقتباسی خود را محکم بر پایان داستان میزند. همانطور که سریال پوآرو در اپیزودهایی همانند، «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» از چنین تعلیق آسیب‌زایی برخوردار بود، در مینی سریال جدید بی‌بی‌سی وان با حضور بازیگران موفق و نام آشنای آن، چنین دست آوردی حاصل میشود.

سریال سه اپیزودی «سپس هیچ کدام باقی نماندند»، داستانِ دقیقی از ده سرخپوست کوچک میباشد و ادای دینی بسیار دیدنی به نوشته کریستی و یکی از بهترین رمان‌های جنایی-رازآلود ادبی میباشد. همانطور که کریستی در رمان خود سعی دارد تا شخصیت‌های خود را با گناهانشان رو به رو کند و میزان رنج و عذاب درونی‌ آن‌ها نسبت به این موضوع را تصویرسازی کند، سریال کوتاه «سپس هیچ‌کدام باقی نماندند» نیز موفقیت بسیار خوبی در بیان و روانشناسی کارکترهای خود دارد و اگرچه سارا فیلیپس در مقام فیلمنامه‌نویس تغییراتی جدیدی در محیط و جزئیات داستان ایجاد کرده است ولی محتوا و شکل و شمایل کلی اثر همان نوشته کریستی میباشد. سپس هیچ کدام باقی نماندند، بیشتر به دوست داران ژانر جنایی، درام و رازآلود پیشنهاد میشود که بیشر به دنبال اثری جذاب و با فضایی پرتنش میباشند.

منبع: فیلمجی

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
اشاره به موضوع