خانه / فیلم ها / نقد فیلم Wonder Woman (زن شگفت انگیز)
wonder.still.5

نقد فیلم Wonder Woman (زن شگفت انگیز)

بدون هیچ شک و تردیدی، پس از «سه‌گانه شوالیه تاریکی»، دی‌سی و وارنر هرگز نتوانستند به آن معجزه و خیرگی سینمای مصور خود مجددا بازگردند. البته «مرد پولادین» و «طلوع عدالت»، سود خوبی را برای وارنر به همراه آورد ولی دی‌سی که بیشتر در تلاش بود تا بخش سینمائی خود را به شکل تازه‌ای گسترش دهد، در مفهوم واقعی جهان خود ناموفق بود. از طرفی دیگر، سینمای ابرقهرمانان نیز به شدت مردانه شده بود و حضور مبارزان زن تنها در فیلم‌های «کاپیتان آمریکا»، «مرد آهنی» و «انتقام‌جویان» خلاصه میشد. سال‌های سال بود که از قهرمانان زنانه در سینما و بر گرفته از کتاب‌های مصور خبری نبود.

wonder.still.2

اما «طلوع عدالت»، با آنکه سکانس مبارزه نهایی‌اش، بسیار حاشیه‌ساز بود ولی حضور شخصیتی تازه از دنیای دی‌سی، که تا کنون فیلمی از آن به شکل حرفه‌ای ندیده بودیم، خبر از احتمال ساخت فیلم مستقلی میداد. ساخت فیلم «واندر وون» یا «زن شگفت انگیز» توسط وارنر و دی‌سی تائید شد و گال گدوت، همانند «طلوع عدالت» نقش زن بسیار شگفت انگیز دی‌سی را برعهده گرفت و “پتی جنکینز” نیز که بیشتر برای فیلم «هیولا» او را میشناسیم، به عنوان کارگردان فیلم انتخاب شد. فضای ساخت فیلم به شدت زنانه و در نهایت محصول نهایی، ساخته‌ای نجات‌دهنده برای دی‌سی میباشد.

کم بی‌راه نگفته‌ایم اگر عنوان کنیم، پس از «مرد پولادین»، «طلوع عدالت»، «جوخه انتحاری»، زن شگفت انگیز بود که دی‌سی را نجات داد. تصور آنکه قهرمانی نه چندان آشنا پا بر عرصه هنر سینما بگذارد و مخاطب را با خود همراه کند و حس هیجان و احساسات را در آن متبلور کند، سخت است ولی این امر، واقعیتی انکار نشدنی میباشد.

داستان فیلم «زن شگفت انگیز» به کارگردانی پتی جنکینز از پایان فیلم «طلوع عدالت» آغاز میشود. به نظر میرسد که آقای وین در حال جمع‌آوری گروهی تحت عنوان “لیگ عدالت” است و عکسی از گذشته “پرنسس دایانا” را پیدا میکند و برای او به پاریس، فرانسه میفرستد. دایانا با مشاهده عکس، با توجه به نام بروس که در آن نوشته شده، باید داستانت را برایم بگویی، به خاطرات خود سفر میکند و مخاطب نیز به مدت دو ساعت و ده دقیقه با او همراه میشود. دایانا دختری خردسال در سرزمین “اسکمیرا” میباشد که از همان کودکی علاقه‌ی خود را به مبارزه از نوع جنگجویان زن آماوزنی را نشان میدهد، او میخواهد تا مبارزه کردن را یاد بگیرد ولی در ابتدا از سوی مادرش، ملکه آمازون ها، “هیپولیتا” مخالفت صورت میگیرد ولی در نهایت با چند دیالوگ مشکوک از هویت واقعیِ پرنسس خانم، دایانا تحت تعلیم، “آنتیئوپی” قرار میگیرد. او می‌آموزد تا در روزی که در حال آزمودن خود میباشد، با هواپیمای در حال سقوطی رو به رو میشود. دایانا، خلبان آن را نجات میدهد. “استیو ترور” با بازی کریس پرت، جاسوسی آمریکایی میباشد که برای سرویس اطلاعات بریتانیا کار میکند و حامل اطلاعات مهم و خطرناکی است. او به دایانا و آمازونی‌ها خبر جنگ جهانی اول یا جنگ نهایی را میدهد و دایانا نیز مصمم است تا وارد جنگ شده و با آریس، خدای جنگ رو به رو شود تا با شکست دادن او، مانه جنگ و مرگ انسان‌های بی‌گناه بیشتری شود …

در «زن شگفت انگیز» با فیلمنامه‌ای کامل و منسجم‌تر از ساخته‌های قبلی دی‌سی رو به رو هستیم که شروع و پایانی معقول را بارگذاری میکند

قبل از پرداخت به کارگردانی، مهم‌ترین نقطه و اوج کارکرد فیلم «زن شگفت انگیز»، داستانی است که به شکل عجیبی در طول دو ساعت و بیست و شش دقیقه، مخاطب خود را سر زنده نگه میدارد، یعنی خستگی در مخاطب دیده نمیشود، پیچش داستان یا سناریو فیلم که توسط “آلن هاین‌برگ” نوشته شده است، قابل توجه و مهم میباشد. فیلم از چند بخش تشکیل شده و بر اساس سناریو نوشته شده برای شخصیت اصلی، دایانا در طول مدت زمانی که فیلم روایت میشود، در هر مرحله از حضورش در دنیای انسان‌ها، چیز جدیدی می‌آموزد، “آشنایی با انسان‌‌ها”، “نجات جان انسان‌ها”، “کنترل خشم”، “اعتقاد به چیزی بزرگتر از انتقام”، “عشق” و …، از این رو، فیلم جنکینز ساخته‌ای قابل توجه در بخش لایه‌بندی شخصیت پرنسس دایانا میباشد. از سوی دیگر، «زن شگفت انگیز» ساخته‌ای ابهام‌زدا در گونه طنز سینمای دی‌سی به شمار میرود.

wonder.still.4

اکثرا عنوان میشود که دی‌سی دنیای تیره و تاری دارد و شوخی‌های مارولی به سبک و سیاق آن نمیخورد. خب، فیلم «زن شگفت انگیز» اثباتی بر اشتباه بودن این ادعا میباشد. درست است که در بخش‌های پایانی فیلم خبری از شوخی‌هایی از جنس مرد آهنی نیست ولی در بخش ابتدایی فیلم، هنگامی که استیو ترور و دایانا همراه میشوند یا با یکدیگر ملاقات میکنند، با دیالوگ‌های کنجکاوانه و بزرگسال محور فیلم، ناخودآگاه طنزی قابل توجه را برای مخاطب به همراه می‌آورند و چنین نگارشی در بخش فیلمنامه و استفاده هنرمندانه کارگردان از سناریو و خواسته استودیو دی‌سی، بسیار موفق و قابل ستایش است.

پس از فیلمنامه و پیچش‌هایش که تماما جذاب و مخاطب پسند است، به کارگردانی فیلم میرسیم. کارگردانی نیز درست و به جاست و دقیقا همان چیزیست که از محصولی بلاک باستری در تابستان انتظار میرود. فیلم از فرم و ساختاری منحصر به فرد و ویژه که آن را با قاب‌هایش یگانه بدانیم، برخوردار نیست، در عوض استفاده “پتی جنکینز” از تکنیک، تماما قابل لمس است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فیلم «زن شگفت انگیز»، در بخش تدوین و همسو ساختن لحظات احساسی با رتیم قابل درک فیلم است که کارگردان در بازی بازیگران و همچنین استفاده از جلوه‌های بصری بسیار موفق بوده. «واندر وومن» به جهت، بازیگری موفق است، حتی با توجه به اینکه لهجه “گال گدوت” در اکثریت زمان فیلم، کمی اذیت کننده است ولی با این حال، بازی او در بیان زن شگفت انگیز و توانایی‌هایش مناسب است. فیلم با کارگردانی جنکینز بیشتر بر طلوع و شکسته شدن محفظه پرنسسی شکل دایانا تاکئید دارد و پس از آن بر قهرمان محور بودن او و نقش خداگانه‌اش، بیشتر نمایان و به چشم می‌آید. جنکینز در سکانس‌های اکشن و در لحظاتی که باید به جزئیات نبرد فیلم توجه شود، از اسلوموشن‌هایی که بیشتر در سبک فیلمسازی “گای ریچی” است، استفاده کرده و به جهت استفاده درست و به موقع و اکثریت آن در زمانی که قرار است تا بیشتر با توانایی‌های پرنسس دایانا، به عنوان مخاطب سینمای دی‌سی آشنا شویم، به کار می‌آید و به همین جهت جدید و چشم‌نواز است.

پتی جنکینز که با فیلم «هیولا» برای فیلم زنانه و اسکاری‌اش موفقیت بدست آورده بود، بار دیگر فیلمی زنانه و موفقی ساخته که تاکئید بر نقش بولد زنان در جامعه انکار ناپذیر است

کارگردان فیلم، در ساخت و پرداخت واندر وومن بسیار موفق بوده که شاید زن محوری فیلمش و درک درست او از جایگاه دایانا و تلاش او برای اثبات به عنوان قهرمانی از گذشته و جامعه مردانه آن زمان، حسی درست از فیلمسازی را به او داده باشد، به طور مثال فیلم در بازه زمانی روایت میشود که زنان بریتانیا در تلاش بودند تا حق رای را برای خودشان از مردان قدرتمند جامعه، بگیرند و در چنین فضا و اتمسفری، زنی قدرتمند و با ویژگی‌های منحصر به فردی ظهور پیدا میکند و از مردان هم سطح خود پیشی میگیرد و اکنون مردان در پیروی از او قرار میگیرند که این موقعیت در سکانس نبرد بین زن شگفت انگیز و نیروهای آلمانی در خاک فرانسه قابل مشاهده میباشد، جایی که شاهزاده دایانا در محل ناقوس کلیسا قرار میگیرد و بر مردان و زنانی که نجات داده، نگاه مراقب و غرور آفرینی می‌اندازد.

در کنار گال گدوت که بازیِ خوبش در قالب زن شگفت انگیز قابل درک است، “کریس پرت”، ستاره مجموعه فیلم‌های پیشتازان فضا دیده میشود. کریس پرت، یکی از با احساس‌ترین بازی‌های دوران بازیگری‌اش را به نمایش گذاشته است (جدای از فیلم «بهترین ساعات») و به همین خاطر حضور عاشقانه او در دوان تلخ جنگ جهانی، سبب شده تا فیلم «زن شگفت انگیز» حس و حال فیلم استودیو مارول، «کاپیتان آمریکا» را یادآور شود. جایی که هر دو فیلم به بیان عشق از دوران جنگ میپردازند و هر دو ستایش‌نامه‌ای از دوستی و نبرد با شرارت حتی اگر به قیمت از دست دادن، مهم‌ترین خواسته و دارایی بشر یا قهرمان باشد.

wonder.still.1

موسقی متن فیلم برای آنهایی که فیلم «طلوع عدالت» را دیده‌اند، آشناست. موسیقی با آن حس و حال، زئوس محوری‌اش که برای طرفداران دی‌سی یادآور پایان‌بندی تلخِ «طلوع عدالت» است، دقیق و مناسب با رتیم و سکانس‌های به کار رفته «زن شگفت انگیز» میباشد، البته موسیقی متن فیلم گسترده‌تر از ترکی است که در «طلوع عدالت» پخش شده است و به همین جهت، با قطعات بیشتری از ساخته “روپرت گرگسون-ویلیامز” آشنا میشویم. البته قطعه معروف مربوط به شخصیت یا کارکتر واندر وومن، توسط هانس زیمر طراحی و نوشته شده است اما جدای از آن، موسیقی اکشن محور و گاها عاشقانه «زن شگفت انگیز» بیشترین اثرگذاری خود را در تطبیق با تدوین خوبِ فیلم توسط “مارتین والش” نشان میدهد.

آنتاگونیست «زن شگفت انگیز» نه از جنس جوکر به نگاه کریستوفر نولان و نه به بدی دومزدی به دوربین زک اسنایدر است، آریس، هیولایست که بانوی شگفت انگیز به آن نیاز دارد!

یکی از اِلمان‌های جالب در بخش بازیگری فیلم زن شگفت انگیز، حضور “دیوید تولیس” در قالب شخصیت آنتاگونیست فیلم، “آریس” میباشد. نقش او که در طول فیلم چندان قابل حدس نیست، (اگر فیلم بین حرفه‌ای باشید، با توجه به رتیم نسبتا قابل حدس فیلم، به راحتی حدس میزنید) انتخابی جالب برای شخصیتی شیطانی و خون‌خوار به حساب می‌آید و بیشترین تاثیر حضور و بازیگری او، نه در سکانس‌های اکشن و پرهیجان پایانی، بلکه در بخش‌های دیالوگ محور و بیان علت جنگ طلبی غیرقابل توصیف شخصیتش میباشد. پس از دیالوگ‌هایی که به شدت با صدای تولیس همخوانی دارد و حس خاصی و تازه‌ای از شرارت را با صدایی اِکویی در تدوین، را منتقل میکند، به جلوه‌های ویژه‌ای میرسیم که به بسیار بزرگ است البته نه به بزرگی، «طلوع عدالت». مهم‌ترین موفقیت فیلم در اکشن‌های جذابش و در درک درست کارگردان از محیط و لوکیشنهای فیلم میباشد. او میداند که در سکانس‌هایی که لوکیشن نجات جان انسان‌هاست، نباید آخرزمانی همانند «مرد پولادین»، را به نمایش بگذارد و از این رو، بیشتر بر اکشن‌های گروهی و با محوریت یکِ بزنِ قهرمان خود، بخش بصری را چشم نوزا به نمایش میگذارد، چرا که میداند، مبارزه با انسان‌ها میباشد و سکانس نیز در موقیتی قرار دارد که مردم آن منطقه به زندگی خواهند پرداخت. اما جنکینز وقتی به نبرد خدایان میرسد، بزرگی به خرج میدهد و از آزرخش زئوس تا موج خروشان پرنسس دایانا، همه چیز را به آشوب میشکد. در پایان سکانس نبردی پرهیجان و جذاب دو خدای یونانی، دست آورد تنها حفره‌ای از ویرانیست و نه منقطه‌ای که با برخورد خدایان یا هیولا و قهرمانان به خاکستری غیرقابل ترمیم تبدیل شود.

فیلم «واندر وومن»، بلاک باستری، پرهیجان، عاشقانه، بااحساس، جذاب و در خور نام دی‌سی و قهرمانانِ بدنام شده‌اش، میباشد. کارگردان فیلم، پتی جنکینز، در حالی بلاک باستر مهم وارنر را بر عهده گرفت که میدانست، وارنر و دی‌سی تحت چه فشاری قرار دارند و نتیجه چنین اعتمادی، جواب مثبت و قدرتمند جنکینز به گمانه زنی‌های منفی در خصوص شکست فیلمش میباشد. واندر وومن، بی‌عیب نیست و نمیتوان آن را شاهکار خواند ولی ساخته جدید دی‌سی، به شدت سرگرم کننده و لذت بخش است، آنقدر جذاب است که نمیتوان گذر زمان دو ساعت و چند دقیقه‌ای آن را لمس کرد و تعلیق پرهیجان جنکینز کاملا کار ساز و موفق بوده. امید است، «زن شگفت انگیز» شروعی بر استودیو دی‌سی در ساخت آثار سینمائی موفق و از نوع هیجان غیرقابل عبور باشد و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، شاهد رقابتی سخت بین دو استودیو بزرگ مارول و دی‌سی خواهیمب بود و ما نیز به عنوان مخاطب از این رقابت در نمایش بهترین‌های هر استودیو، بیشترین سود را میبریم و با فیلم‌هایی جذاب و تاثیرگذارتری رو به رو خواهیم شد.

منبع: فیلمجی

پیشنهاد ویژه

کارگردانی
بازیگری
فیلمنامه
موسیقی متن
جلوه‌های ویژه

نمره منتقد

«زن شگفت انگیز»، بازگشت موفق استودیو دی‌سی به سبک فیلم‌های اکشن و عوام‌پسند است که فرمول خوب فیلمنامه، کارگردانی و بازیگری را به درستی به کار برده است و همچنین واندر وومن شایسته عنوان، "بلاک باستر موفق تابستانه" میباشد.

User Rating: Be the first one !

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که نظر میگذارید!

اشاره به موضوع
avatar
wpDiscuz