خانه / ارزشگذاری / واکنش منتقدین به فیلم IT – آن

واکنش منتقدین به فیلم IT – آن

تابستان ۲۰۱۷، مقطع بسیار مهمی برای نویسنده معروف رمان‌های سینمائی، استیفن کینگ و طرفداران کتاب‌های بوده تا نسخه‌های نمایشی کتاب‌هایش را شاهد باشند. در ابتدا «برج تاریکی» با هنرنمائی ادریس آلبا و متیو مک‌کانهی منتشر شد که به اقتباسی فاجعه‌بار تبدیل گشت اما دیگر ساخته نوشته کینگ، که از قضا معروف و شناخته شده‌تر نیز میباشد، در حالی اکران شد که کمی قبل از اکران آن، خبر ساخت قسمت دوم و اطمینان کمپانی سازنده از موفقیت آن مشخص شده بود. «ایت» که بر اساس کتابی و مینی سریالی به همین نام از سال‌های ۱۹۹۰ میباشد، داستان یکی از ترسناک و مخوف‌ترین عروسک و کارکتر کابوس‌وار سینما را روایت میکند.

it.2

«ایت» محصول کمپانی وارنر بروس، توسط اندی موچیتی کارگردانی شده و از نویسندگان آن میتوان به چیس پالمر، گری دوبرمن و کری فوکوناگا اشاره کرد. شاید نقطه عطف تیم نویسندگان فیلم، حضور فوکوناگا باشد که بیشتر او را با کارگردانی هشت اپیزود از فصل اول سریال «کارگاهان حقیقی» میشناسیم. ایت داستان بازگشت عروسک ترسناک، پنی‌وایز را پس از سال دوری روایت میکند، جایی که کودکان شهری کوچک به نوبت گم میشوند و به آرامی حضور عروسک رقصان برای بسیاری لمس میشود و تمرکز کارگردان و نویسندگان فیلم بر نقش بسیار مخوف این کارکتر شیطانی میباشد. شخصیت پنی‌وایز یا عروسک رقصان، توسط بیل اسکارشگورد بازی میشود و از دیگر بازیگران فیلم میتوان به فین وولفهارد، جین لیبرهر، سوفیا لیلیس، و چوسن جیکوبس اشاره کرد. «ایت» یا «آن» با نظر مثبت منتقدین مواجه شده است و بسیاری از منتقدین به فیلم اندی موچیتی روی خوش نشان داده‌اند. «ایت» در سایت IMDb از میان سی و سه هزار رای به امتیاز ۸٫۲ از ۱۰ دست یافته و ریت متاکرایتیک آن از میان چهل و شش نقد به ریت سبز و ۷۱ از ۱۰۰ رسیده که امتیازی بالا و درخشان به حساب میآید. با فیلمجی و نگاهی بهتر و دقیقتر به نقدهای مطرح منتشر شده از فیلم «ایت»، همراه باشید.

«ایت»، روایتی است که اصل خود را از بخش‌های اول کتاب کینگ وام گرفته ولی با گذر زمان و داستان کینگ، خود را بروز کرده
ریچارد روپر از شیکاگو سان-تایمز (Chicago Sun-Times) – امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

«ایت» در حالی اکران میشود تا مجموعه خود را به مسیر و نتیجه‌ای درست و واقعی برساند. جذاب، غیرمنتظره، هیجان انگیز، این آن چیزیست که در انتهای فیلم از روایت ایت میدانیم: «ایت»، اولین قسمت از یک حماسه خواهد بود. داستانی که ما را به ربع قرن پیش میفرستد و قرار است تا با کودکانی خارق‌العاده همراه باشیم که اکنون میتوانند چهل سالشان باشد و از بالغین جامعه به حساب آیند. در این زمان، ما فیلم «ایت»‌ی داریم که تک تک فریم‌های خود را برای مدت زمانی طولانی و با برنامه‌ای مشخص برایمان به نمایش گذاشته است. همان نمایش و فریم‌هایی که سال‌های سال است که برای دیدن آن لحظه شماری میکنیم و به شکلی دل تنگشان هستیم.

it.3

پیتر تراورس از رولینگ استون (Rolling Stone) – امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

«ایت» فیلمی است که سبب میشود تا با گذر زمان، هدف و نهایت سازندگان با آن کابوس‌های شبانه بازگردد. فیلم توسط اندی موچیتی کارگردانی شده است و چیس پالمر، گری دوبرمن و کری فوکوناگا نیز در نگارش فیلمنامه آن حضور داشته‌اند. فیلم بر اساس رمان کینگ از سال ۱۹۸۶ میباشد که بر اساس آن مینی سریال معروف و پرمخاطب از سوی شبکه ای‌بی‌سی نیز ساخته شده بود. مینی سریالی که در سال‌های ۱۹۹۰ با محوریت شخصیت پنی‌وایز توانست رکوردهای بسیار جذابی از بینندگان سریال را اذعان خود کند.

«ایت» از سال ۲۰۱۷، با رده سنی بزرگسالان منتشر شده و در مرکزیت داستان همان عروسک رقصانی حضور دارد که مجددا به دنبال کودکان داستان افتاده و قصد دارد تا با صدای جیغ و فریاد آنها، قتل‌های خونین و ترسناکی را به راه بیندازد. چنین روایتی سبب میشود تا فیلم با رمان و اثر ادبی خود وفادار باشد. داستانی که در آن کودکان از شهر “دیری” به نوبت ناپدید میشود و در هسته داستان پنی‌وایز ترسناک حضور دارد. شخصیتی که خود را در پس از بیست و هفت سال مجددا در شهر دیری نشان داده است. زمان روایی داستان مربوط به سال‌های ۱۹۸۰ میباشد، همان جایی که پنی‌وایز برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ دیده میشود و بلوغ او خود را با توجه به محوریت رمان در همان سال‌ها نشان میدهد. روایتی که اصل خود را از بخش‌های اول کتاب کینگ وام گرفته است ولی با گذر زمان و داستان کینگ، خود را بروز کرده و تغییر بازه زمانی از سوی موچیتی امری دلچسب و کاملا درست بوده است.

پیتر برادشاو از گاردین (The Guardian) – امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

در طول تابستان شاهد گردهمایی فیلم‌های بازنده سال بودیم، که اکثریت آنها در مسیری سخت از داستان‌سرایی قرار گرفته بودند، فیلم‌هایی که آن حس شور و شوق تابستانی خود را از دست داده بوده‌اند. در مجموع میتوان گفت که هیچ یک از عناوین تابستان سال نتوانستند آن حس حقیقی که دلقک رقصان با خود به همراه آورد را دارا باشند. ترسی که از موجودی مشخص و معین ظاهر میشود. دلقک رقصان تابستان سال، داستانی برگرفته از کتاب معروف خود را روایت میکن که ترس همه چیز آن است. نمونه داستانی پنی‌وایز، ساختاری ساده و البته الهام بخش است که خود را در شهری آفتابی نشان میدهد و سبب شکل گیری رشته رخدادهایی میشود. فیلم به شکل قابل توجه و جالبی، سکانس‌هایی با خشونت ماورالطبیعی را به ما نشان نمیدهد و داستان خود را بر اساس حضور دلقک داستان در شهر و نگرانی ناشی از حضور مجدد پنی‌وایز مختصر میکند.

با تمامی نکات مثبت در فیلم «ایت»، مشکل از جایی خود را نشان میدهد که الگوی ساختاری اقتباس جدید از کتاب کینگ، همان ساختار فیلم‌های ترسناک امروزه میباشد. همان سبک و سیاقی که در گذشته شاهد آن بوده‌ایم، همان عروسک خندان، خانه قدیمی ترسناک و حمام‌های ترس‌آور. در مسیری تفاوت‌تر، برایان دی پالما و استنلی کوبریک، سعی کرده بودند تا نوشته‌های کینگ را به شکلی ترکیب شده و متفاوت که ساختاری خشن را در محوریت خود قرار داده، به نمایش گذارند اما «ایت»، به کارگردانی اندی موچیتی نمیتواند آن حس متفاوت بودن را تکرار کند.

منیع: متاکرایتیک

1
نظر شما چیست؟

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
تحلیل و بررسی سریال Lost (گمشدگان) - فیلمجی Recent comment authors
  Subscribe  
جدیدترین نظرات قدیمی ترین نظرات نظرات با رای زیاد
اشاره به موضوع
trackback
تحلیل و بررسی سریال Lost (گمشدگان) - فیلمجی

[…] واکنش منتقدین به فیلم IT – آن […]